Varázsmenü

Nem sok örömet szerzett a tudomány a közelmúltban azoknak, akik a kutatóktól várják az útmutatást: mit egyenek, hogy egészségesek legyenek? Pedig nagy sikere lenne egy olyan menünek, ami finom is, s ha sokat eszik belőle az ember, akkor sem hízna el, legfeljebb csak még egészségesebb lenne tőle! Ám ilyennel máig adós a tudomány, s alighanem ez már így is marad.

A legutóbbi időkig közmegegyezés látszott abban, hogy a rengeteg cukor, s általában a túlzott szénhidrátfogyasztás nagyban felelős korunk elhízásjárványáért. Így sokak számára elsősorban ezek korlátozása/kerülése jelentette az egészséges(ebb) étkezést. Ezzel ugyan vesztettek ételeket és ízeket is az étrendjükből, de azokat pótolták az elhízás szempontjából veszélytelenebbnek tartott tápanyagokkal, plusz fehérjékkel és zsírokkal. Volt akinek még fogyókúraként is bejött a szénhidrátkerülő, ám zsírdús diéta. Orvosi tapasztalatok és kutatások is igazolták, hogy a fehérjedús diéta hasznos lehet a testsúlycsökkentésben, vagy éppen kifejezetten jó segítség lehet a nassolási hajlam megfékezésében.

Aztán jöttek újabb kutatások, amelyek ha nem is mentik fel a szénhidrátokat, de legalább is újraosztják a szerepeket a vádlottak padján.

Idén [2019] februárban jelent meg az a tanulmány, amely a fehérjedús táplálkozásnak az életet megrövidítő mechanizmusát tárta fel. "A nagyobb fehérjebevitel felgyorsítja a sejteken belüli proteinszintézist, s minél gyorsabb a folyamat, annál több hiba történik. A hibás fehérjék sejten belüli felhalmozódása káros az egészségre és megrövidíti az életet" – idézte összegző magyarázatként az ausztrál tudóscsoportot vezető Christopher Proud szavait az MTI. Ő a munkájukkal azt látta igazolva, hogy a hosszú és egészséges élet titka az alacsony fehérje- és magas szénhidráttartalmú étrend. Elismerte ugyan, hogy a szénhidrátoknak általában rossz a hírük, különösen ha fogyásról van szó, de szerinte a kulcs a rossz és a jó szénhidrátok közötti különbségtétel. Az utóbbiak, azaz a magas rosttartalmúak, mint a zöldségek is, szerinte egyértelműen az élet támaszai.

Rossz hír jött a közelmúltban a szénhidrátok helyett gyakran bővebben használt zsírokról is. A MedicalOnline idézte azt a Cell Metabolism című szaklapban megjelent tanulmányt, miszerint a zsírok a korábban gondoltnál jóval nagyobb mértékben járulhatnak hozzá az elhízáshoz. A skóciai Aberdeen-i Egyetem és a Pekingben működő Kínai Tudományegyetem kutatói állatkísérleteik során 29 étrendet hasonlítottak össze. Azokban a fehérjetartalom 5-30, a zsírtartalom 8-80, míg a szénhidrátok aránya 10-80 százalék között mozgott, ez utóbbin belül a cukor pedig 5-30 százalékot tett ki. Azt tapasztalták, hogy sem a sok szénhidrátot tartalmazó, sem a magas fehérjetartalmú étrend nem vezetett elhízáshoz, viszont a zsíros tápon tartott egerek több energiát fogyasztottak és jóval súlyosabbak lettek a másképp táplálkozók átlagánál. Az eredményt azzal magyarázták, hogy a zsírban dús ételek aktiválják az agy jutalom-központjait, ami további fogyasztásra ösztönöz, s ez okozza az elhízást.

Összegezve az eddigieket: a tudomány bizonyítja, hogy nem csak a bőséges szénhidrátbevitel, hanem a fehérjedús, meg a zsírosabb étkezés sem előnyös az ember számára. De ezzel még nincs vége a választást nehezítő eredmények sorának! Egy az Obesity Revierws című szaklapban tavaly év végén megjelent tanulmány szerint nem is létezik "varázsmenü", azaz egyetlen, az ember számára "legmegfelelőbb", amolyan természet adta étrend. A Duke Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy az evolúció kialakított-e egy az ember számára optimális táplálkozást? Ehhez tanulmányozták szerte a világban különböző természeti népek ételeit, szokásait.

Nagyon is különböző táplálékpalettákat találtak. Volt ahol a kalóriabevitel 80 százaléka szénhidrátból származott, míg máshol jellemzően hússal laktak jól. Ennek ellenére itt is, ott is kiváló volt az emberek emésztése, s ha nem vitte el őket idő előtt valami járvány, fertőzés, akkor nagyon szépen is öregedtek meg. Szinte halálukig aktívak voltak, csak nagyon ritkán sújtották őket olyan krónikus betegségek mint a rák, a keringési bajok vagy éppen a diabétesz. A nagyon is eltérő étrendekben az volt a közös, hogy mindegyik tápanyagdús alapokra - növényekre, húsra, halakra - épült. Továbbá az ételeik rendszerint sok rostot tartalmaztak, a szénhidrátbevitelük zömét pedig jellemzően alacsony glikémiás indexű zöldségek, valamint keményítőtartalmú növények adták. A cukorfogyasztás sem volt ritka körükben, de az édesítésre leginkább mézet használtak. Összességében az volt jellemző a vizsgált természeti népek ételeire, hogy nem okoznak hirtelen vércukoringadozást.

Mindebből a kutatók azt szűrték le, hogy nincs egyetlen helyes étrend az ember számára: a táplálékok sokféle kombinációjával élve is egészséges maradhat. Az egyensúlyhoz azonban valószínűleg kell a rengeteg testmozgás is. Például az a napi 5-10 kilométeres gyaloglás, ami ugyancsak jellemző volt valamennyi megfigyelt természeti nép fiaira. Ám hiába a mozgás és a tápdús alapanyagok választása, ha az elfogyasztott ételek mennyisége aránytévesztő! Ugyanis a kutatók arra is felhívták a figyelmet: a vadászó-gyűjtögető népek folyton járó-kelő tagjai sem vesznek magukhoz több ételt (kalóriát), mint egy egész nap az irodájában ülő átlagos amerikai. S ez a különbség is könnyen meglátszódhat rajtuk már egy kis idő után is.

2019. március

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:30-16:30 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!