Társas terápiák

Ahogy közeledik a szeptember, egyre több futót látni esténként az utcákon. Megkezdték a felkészülést az őszi szezonra, amikor országszerte sok félmaratont, maratont, illetve nagyobb utcai vagy terepfutó versenyt rendeznek. Akinek egy ilyet még elgondolni is megterhelő, annak is érdemes belepillantania a versenynaptárba mert sok rendezvényen van lehetőség kisebb, akár 1-2-3 kilométeres távokra is benevezni. Az csekélyebb felkészüléssel is teljesíthető, viszont a sikerélményt ugyanúgy kínálja.

Akinek nem csak a távval, hanem a futással is baja van, annak is jó hónapja lesz szeptemberben. Immár hagyományosan ez az Európai Sporthét ideje. Ilyenkor igyekeznek országszerte minél több olyan, bárki számára hozzáférhető rendezvényt szervezni, ahol az emberek kipróbálhatnak/gyakorolhatnak különféle sportokat. Nálunk e program gazdája a Magyar Szabadidősport Szövetség. Az általuk fenntartott honlapon lehet válogatni a hazai mozgáslehetőségek közül. Bár az európai rendezvény ideje hivatalosan szeptember utolsó hete, itthon már a hónap elejétől lesznek kapcsolódó rendezvények. S persze októberben sem kell abbahagyni a mozgást. Már csak azért sem, mert az Európai Bizottság kezdeményezésének éppen az a célja, hogy a kontinens polgárai egész évben legyenek aktívabbak. A tunyaság nem csak számos személyes szenvedés forrása, hanem terheli az unió egészségügyi kapacitásait, s apasztja a gazdaság forrásait is. Ezzel szemben a sporthét rendezvényei lehetőségeket kínálnak, s igyekeznek kedvet is csinálni a kihasználásukhoz.

Már az elsők között bejelentett programok is nagyon színes palettát mutatnak, lesz a kínálatban jégkorongedzés kezdő felnőtteknek, lábtoll-labda kupa gyerekeknek, nordic walking túra a Duna mentén, bowling verseny, karate edzés, zumba óra 0-99 éveseknek, víz alatti rögbi, anya-baba torna és túra, "haskockásítás", vízitorna...

Akinek ennyi ösztönzés is kevés, az még kaphat néhány érvet egy friss tanulmányból. Azt, hogy a rendszeres mozgás segít elkerülni az agyvérzést, a szív- és érrendszeri bajokat, meg a cukorbetegséget, már többször igazolták. E mellé most azt vizsgálták 1,2 millió amerikai adatainak elemezésével, hogy a mozgásnak milyen hatása van a mentális egészségre. A The Lancet Psychiatry Journal-ban megjelent tanulmány szerint azt találták, hogy akik rendszeresen mozogtak, azoknak csupán körülbelül feleannyi rossz napjuk volt egy-egy hónapban, mint az inaktívaknak. A legnagyobb védőhatást a csapatsportoknál, a biciklizésnél és az aerobiknál észlelték. A vizsgálatból az is kitűnt, hogy a mozgásnak ez a jótékony következménye kortól és nemtől függetlenül érvényesül. Ezzel szemben a napi mozgásmennyiségtől kimutattak bizonyos függést.

Dr. Adam Chekroud, a Yale Egyetem munkatársa a BBC-nek úgy nyilatkozott, hogy a mentális egészség szempontjából a legszerencsésebbnek a kétnaponta 30-60 perces izzadás bizonyult. Itt nem igazolódott, hogy a több egyértelműen jobb is. Azt tapasztalták, hogy létezik olyan terhelés, ami már inkább ronthatja a lélek teljesítőképességét. Ugyanis a havi 23 edzésnél, illetve napi 90 percnél többet tréningezőknél általában rosszabb mentális állapotot jegyeztek fel.

Ez a mennyiség azonban már inkább a profik (illetve a függők) adagja, így nem kell, hogy visszatartson az őszi közös mozgáslehetőségek keresésétől. Annál is inkább, mert a kutatás fontos tanulsága volt az is, hogy a csoportos sportolás hatásosabban boldogít.

2018. szeptember

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:00-17:00 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!