Szenior-konyha

Bár ezernyi baj származik az elhízásból, mégis alig kapnak célzott segítséget egyes veszélyeztetett csoportok az egészséges testsúly megőrzéséhez. Ezért kivételesnek tekinthető a magyar gyógyszerhatóság (OGYÉI) dietetikusainak vállalása, akik kifejezetten az idősebbeknek állítottak össze egy táplálkozási ajánlást. A választásuk mellett szól, hogy a 60 felettiek e szempontból is különösen veszélyeztetettek. Mintegy 80 százalékuk küzd súlyfelesleggel. S közülük sokaknak van olyan krónikus betegsége, melyek kialakulásáért, illetve súlyosbodásáért az elhízás is felelős. E bajok közül a legtöbben magasvérnyomástól, diabétesztől, valamint érbetegségektől szenvednek.

Szenior-konyhaA hatvanon túliak táplálkozása azért is érdemel külön figyelmet, mert a korral a szervezetük igénye és működése is változik. Némileg másképp kell étkezniük az egészséges egyensúly megőrzéséhez, mint felnőttkoruk derekán. Az OGYÉI dietetikusai ennek kapcsán négy tendenciát emeltek ki: a csökkenő fizikai aktivitást, az emésztés lassulását, az immunrendszer gyengülését, s a szervezet hormonszintjeinek változását. A jó étrend ezekhez igazítja a kalóriabevitelt, s az egyes élelmiszerek és tápanyagok arányait.

A kiegyensúlyozott táplálkozás, s vele az egészséges testsúly megtartása nem csak a krónikus betegségektől véd, hanem a mindennapi életet is gondtalanabbá teszi. Könnyebb végezni a napi teendőkkel, illetve kisebb a veszélye a szociális elszigetelődésnek, ahogy - részben az előző okán - a pszichés problémák kialakulásának is. S mivel nem terheli fölös súly a csontokat, ízületeket, a jól lét megőrzéséhez szükséges mindennapi mozgás is kevésbé megterhelő, s fájdalommal sem jár feltétlenül.

A dietetikusok szóban forgó ajánlásához tartoznak eredeti, kifejezetten e célra fejlesztett ételreceptek, s egy-egy élelmiszercsoportra fókuszáló "tudástárak" is.

Az utóbbiak közül például az egyik a tejtermékekkel foglalkozik, amelyek egyébként igencsak hiányoznak az idősebb magyarok étrendjéből. A legutóbb publikált táplálkozásfelmérés adatai szerint a 60 felettiek mindössze fele fogyaszt elegendő - azaz mintegy fél liternyi - tejet, vagy annak megfelelő mennyiségű (azaz cca. 600 mg kalciumot tartalmazó) tejterméket. Pedig ebben a korban a tejfélék a legfontosabb "testápolók": bőven tartalmaznak az izmok megtartásához/építéséhez szükséges állati fehérjéket, s amellett a csontok épségének megőrzéséhez segítő kalciumot, s az annak beépüléséhez szükséges D-vitamint is. Ám ennyi jó tulajdonság sem teszi feleslegessé a közöttük való tudatos válogatást: az ipari tejtermékek jó része túlsózott, cukorral dúsított, vagy éppen több zsírt tartalmaz a feltétlenül szükségesnél. E tulajdonságukkal pedig hatvanon túl is árthatnak annyit, mint amennyire szolgálják az ember egészségét.

Az időseket célzó új táplálkozási ajánlás egyetlen szépséghibája, hogy a részleteket csak apránként csepegtetve publikálják az OGYÉI merokanal.hu nevű tematikus oldalán. Így aki semmilyen jó tanácsról, új receptről nem akar lemaradni, annak éberen kell figyelni az újabb részek publikálását. Bár 60 felett az éberség trenírozása sem feltétlenül haszontalan, az is segítheti az egészség megőrzését.

2021. február