Majd lemozogjuk... (?)

Ahogy melegszik a tavasz, úgy önti el az embert a bizakodás is. Egyre jobb lesz odakint dolgozni, játszani, sportolni... S már nem is olyan nehéz elképzelni, hogy élni is fogunk ezekkel a lehetőségekkel. Így aztán könnyű lazítani: betolni még egy plusz sütit vagy legurítani még két sört. Hiszen már nem számít, majd úgyis lemozogjuk.

Ez ugyan lehetséges, de nem mindig reális. Ha megnézzük, hogy a különböző fizikai tevékenységek mennyi energiát használnak el, az már utal erre a korlátra. Gyakran nem is az elszánás, hanem az idő gátolja meg, hogy a táplálkozási kilengéseket egy kis mozgással hozzuk helyre az energiamérlegünkben.

Vegyük konkrét példának a már említett plusz sütit és sört, próbáljuk meg azokat ledolgozni! Például egy szelet klasszikus Eszterházy-torta energiatartalma 419 kcal*, vagy zserbóból egy ugyanakkora darab 494 kcal*. Nagyjából ugyanitt tartunk a decinként 44 kalóriás* világos sörrel is, a két extra korsónyi együtt 440 kalória. Némileg könnyebb a feladat egy modernebb sütivel, például a 2017-es év cukormentes ország tortájából egy szelet energiatartalma csak 167 kcal. (A Pöttyös Panni receptje már elérhető itt.)

Az, hogy egy tevékenység során mennyi energiát "éget el" az ember, az nem csak a mozgás jellegétől és intenzitásától függ, hanem a testtömegtől, életkortól, sőt még a nemtől is. Így bár létezik egy olyan mutatószám (a "MET"), amely a tevékenységeket jellemzi aszerint, hogy hányszor több energiát kívánnak, mint a puszta létezés (például a mozdulatlan alvás), a tényleges felhasználás személyenként más és más.

A próbánkhoz egy 40 éves nőt (165 cm/70 kg) és egy 50 éves férfit (175 cm/ 80kg) választottunk, s a pharmindex-online.hu kalkulátora segítségével megnéztük, hogy mennyit fogyasztanak 60 perc alatt különféle házkörüli munkákkal, illetve egyszerűbb sportfélékkel.

Energiafelhasználás
(kcal/60 perc)

(165 cm, 70 kg, 40 év)
Férfi
(175 cm, 80 kg, 50 év)
tévénézés, ülve 60 71
vasalás 138 163
festés, tapétázás, vakolás 180 213
porszívózás 210 248
kertészkedés, gereblyézés 258 305
kertészkedés, ásás 301 355
tűzifaaprítás 361 426
bevásárlószatyor cipelése lejtőn felfelé 451 532
gyaloglás, kényelmes, 4 km/h 180 213
gyaloglás, hóban 481 568
lépcsőzés 541 639
futás, kocogás/sétálás 361 426
futás, 8 km/h 481 568
futás, 12 km/h 709 837
biciklizés, lassan 361 426
biciklizés, közepes tempóban 481 568
úszás háton vagy mérsékelt gyorsúszás 421 497
úszás mellen 601 710
szex, laza 60 71
szex, közepesen aktív 78 92
jóga 150 177
pilates torna
tárkony 210 248
tai chi 240 284
tánc, aerobik (általában) 391 461
ugrálás kötéllel 601 710
bowling 180 213
tollaslabda, könnyed 271 319
síelés 421 497
tenisz 481 568
foci (meccs) 541 639
(Referencia: 2011 Compendium of Physical Activities)

A táblázatba foglalt eredményekből talán az a legszembetűnőbb, hogy a legtöbb köznapi tevékenység, bár lehet nagyon is fárasztó, nem kíván igazán sok energiát. Gondolták volna például, hogy egy meglett férfi egy szelet zserbóval "meghajtva" képes három órán át vasalni? Vagy azt, hogy a teszttársnője az adagnyi Eszterházy-tortájával mintegy 10 kilométert tud megtenni kényelmesen sétálva?

Egyáltalán nincs könnyű helyzetben az, aki némi evés-ivási többletet akar lemozogni. Ha például az említett hölgy ezért indul tévénézés helyett kocogni, akkor óránként csak 300 kalória többletfelhasználással számolhat. Azaz cca. 1 óra 25 percet kell futnia ahhoz, hogy "semlegesítsen" egyetlen szelet Eszterházy-tortát. Ez már időben is komoly teher egy dolgozó ember napirendjén! Ha már eleve figyel arra, hogy mivel "esik bűnbe", akkor persze könnyebb helyzetben van. Például a már említett, "kalóriatudatos" Pöttyös Panni lekocogására már kereken fél óra is elég.

De nem csak az édességek keserítik az életet. Ha férfi tesztbarátunk meccset néz, s az első félidőben ehhez elszopogat két korsó sört, akkor a második 45 percet már a pályán kellene végigfociznia ahhoz, hogy azzal egyensúlyba hozza a napi energiamérlegét.

A táblázat segítségével lehet még számolgatni, hogy a túlevést-túlivást hogyan is a leggazdaságosabb lemozogni. De ezek a kalkulációk a legtöbbször arra fognak rámutatni, hogy a legerősebb korlát az idő. Az egyéb mindennapi "kötelező" feladatok mellett a 24 óra egyszerűen nem elég arra, hogy bármekkora túlfogyasztást ledolgozzunk. Ezért, noha a mozgás valódi "csodagyógyszer", az étkezési kilengéseket csak ritkán tudja orvosolni.

* kalóriatartalom a kaloriabazis.hu adatai szerint

2018. április

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:00-17:00 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!