Kúrák szezonja

Áprilisban felszökik, majd májusban csúcsra ér a fogyókúraláz. A Nielsen piackutató adatai szerint ilyenkor fogy a legtöbb "karcsúsító" por és kapszula a drogériákban. A súlykontrollt segítő szerek éves forgalmának több mint ötöde esik erre az időszakra. Ahogy üzleti beszámolójukban magyarázzák a jelenséget: "készül a 'beach body'-ra a magyar..."

A "strandképes megjelenés" - ugyancsak a Nielsen egy kutatása szerint - a legtöbbünknek komoly kihívás. A 6-7 millió érintett magyar közül mintegy 5 millió érzi úgy, hogy gondja van a túlsúlyával, s közülük 4 millióan aktívan küzdenek is ellene. Van, akinél ez utóbbi valóságos életformává válik, mások csak alkalmanként futnak neki, mint például mostanában, a nyaralásra készülve. A harcosok négyötöde hiszi, hogy a tudatos étkezésén múlik a sikere, de minden tizedik szerint a "porok és kapszulák" is képesek megoldani a gondjukat.

A tapasztalat az, hogy e testátépítési kísérletek sokszor kudarcot vallanak, s a zsírpárnák helyett inkább csak az önbecsülést apasztják. Nyomukban gyakran több jön vissza kilóból, mint amennyit nagy erőfeszítéssel sikerült lekínlódni.

A vereség legtöbbször már akkor sejthető, amikor valaki "fogyókúrát" emleget. Hiszen a többletzsír nem egy külső támadás eredménye, nem valamiféle futó fertőzés, amit csak le kell verni valami jó kis antibiotikummal, s máris mehetünk tovább. A súlytöbbletért megdolgoztunk, a saját életvitelünk gyümölcse, s csak annyiban szabadulhatunk meg tőle, amennyiben a forrását is el tudjuk apasztani. S talán azt sem nehéz belátni, hogy ha a túlsúly felgyűjtése egy élet munkájának az eredménye, akkor a leadása-távoltartása sem kívánhat kevesebb időt. Így csak azoktól a fogyókúráktól remélhető tartós eredmény, amelyek nem csak néhány napig vagy hétig viselhetők el, hanem lehet velük tartósan együttélni, bármennyi ideig. Ha egy kúra az elején irreálisan nagy célt tűz ki vagy tartós szenvedést okoznak a korlátozásai, az - ha közel a strandszezon, ha nem - szinte biztosan el fog bukni.

A megtartható súlycsökkentéshez ad néhány támpontot Papp Ildikó és munkatársainak a Semmelweis Egyetem honlapján elérhető tanulmánya. Ők az ottani Klinikai Pszichológia Tanszék 24 hetes testsúlycsökkentő programjának eredményeit vizsgálták. Ennek kapcsán gyűjtöttek nemzetközi adatokat is, amiből az tűnt ki, hogy professzionális testsúlycsökkentő kezeléseknél is sikeresnek számít az, amelyik közel fél év alatt eléri az 5%-os tömegvesztést. Ez is jelzi, hogy nem kell nagyon extrém célokat kitűzni: ha egy 100 kilós ember a szokásai megváltoztatásával tartósan le tud adni havonta egy kilót, akkor ő már teljes joggal lehet nagyon büszke magára. A nemzetközi összehasonlítás a kezelések utóéletéről is vall. E szerint a sikeres kúrákat követő első évben a páciensek jellemzően a testtömegük 30-50%-át szedik vissza, s öt év múlva már a felük visszatér a korábbi súlyához. E számok is jelzik, hogy aki elhagyja a kúraszabályok követését, annál az eredmény is elég hamar elolvad.

A Semmelweis Egyetem csoportos, viselkedésterápiás programjában az evési és a mozgási szokások megváltoztatásával érték el a sikeres fogyást. Náluk az eredmények viszonylag stabilnak is bizonyultak, egy évvel a program lezárulta után a résztvevők háromnegyedének még megvolt a legalább 5%-nyi súlycsökkenése. A kifejezetten jó eredmény mögött a megváltoztatott étkezési szokások nagyobb arányú megtartását találták. A gyenge pontnak a több mozgáshoz való ragaszkodás bizonyult: a rendszeres edzést végzők aránya erősen visszaesett, egy év múltán már csak annyi volt, mint a program kezdetén. A kutatók ennek magyarázatát abban lelték meg, hogy "a formalizált testgyakorlás végzése számos akadályba ütközhet, mint amilyen például a szégyenlősség, az időhiány, a társas támogatás hiánya, a sportolási lehetőségekhez való hozzáférés hiánya, vagy akár a zord időjárás". Ezen nehézségek legyőzésére az úgynevezett "életmód-aktivitást" ajánlják. Ennek lényege, hogy nem a formális sportra kapacitálják az embereket, hanem arra biztatnak, hogy ahol csak lehet, napi tevékenységeik során keressék és válasszák a kisebb-nagyobb fizikai megterheléseket. Legyen az a lépcső a lift helyett, vagy a gyaloglás egy buszmegállónyi utazás helyett, s ezekből az apróságokból "gyűjtsék össze" a napi mozgásadagjukat.

Mint a tanulmányban írják, a "kontrollcsoportos vizsgálatok eredményei szerint az életmód-aktivitás növeli az állóképességet, és ugyanolyan hatékony" az érrendszer, a vérnyomás és a testösszetétel javításában, mint a formális sportok. Viszont sokkal jobban segít hosszabb távon megőrizni az elért fogyást, mint a direkt testgyakorlás. Ugyanis mivel jobban beépül a mindennapi életvitelbe, rutinszerűvé válik, s a testapasztó kúrák után is könnyebb sokáig megőrizni e jó szokásokat.

2018. május

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:00-17:00 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!