Költség-gyümölcs

Ilyentájt, nyár közepén különösen könnyű eleget tenni a táplálkozási tanácsadók ajánlásának, s naponta legalább 40-50 dkg zöldfélét fogyasztani - hiszen hatalmas a szezonális választék. Ám ahogy a Sárga Diána dietetikust idéző PharmaOnline felhívja a figyelmet: ilyenkor könnyű nagyokat tévedni is. Akár azzal, hogy mit választunk, akár azzal, hogy azt milyen módon vesszük magunkhoz.

Bármennyire is "egészséges ételek" a gyümölcsök, egyikük sem energiamentes. Emiatt a mértéktelen fogyasztásuk épp úgy felrántja a vércukorszintet, s tapasztja deréktájra a zsírt, mint az "egészségtelen" ennivalók. Abban azonban nagyok a különbségek közöttük is, hogy melyik mekkora terhet jelent a szénhidrát- vagy energiamérlegben. Vagy másképp: melyikből fér bele több egy napi kvótába?

Az egyensúlyt tartani a "tél gyümölcseivel" a legnehezebb: például 100 gramm datolya energiatartalma 300 kcal, s van benne 72 gramm szénhidrát. A különféle aszalványok, mint például a mazsola ugyanekkora adagja átlagosan 250 kalóriával és 60 gramm szénhidráttal fűti a szervezetet. Hozzájuk képest a banán szinte fitnesz-gyümölcs (105 kcal/ 24 gramm).

Szerencsére mifelénk a nyár sokkal könnyebb gyümölcsöket kínál. A legnagyobb szabadságot kínálók - például eper, málna, szeder, alma, görög- és sárgadinnye, kajszi, nektarin - száz grammonként csupán 30-45 kalóriát és 6-10 gramm szénhidrátot tartalmaznak.

Kicsit szűkebb marokkal indokolt mérni a következő csoportba tartozókat - meggy, körte, kivi, cseresznye, szilva -, melyeknél 50-60 kalóriával és 11-14 gramm szénhidráttal lehet számolni.

Külön érdemes említeni a szőlőt, ami sokáig van piacon, sokfelé könnyen elérhető, ám 75 kalóriás energia- és 18 grammos szénhidráttartalmával eléggé kilóg a sorból: a hazai gyümölcseink közül ezt a legkönnyebb "túladagolni". Csak a könnyű összevetés kedvéért: málnából vagy görögdinnyéből kétszer-háromszor annyi fér bele egy napi energia-, illetve szénhidrátkvótába, mint szőlőből.

Különösen becsapósak lehetnek a gyümölcsök mint "egészséges italok". Ezekkel - a rostok és vitaminok mellett szinte észrevétlenül - rengetek cukrot is bedönt az ember. A pürésítés pedig garantálja, hogy az jóval gyorsabban is szívódjon fel - nagyobbat lökve így a vércukorszinten -, mint a természetes formában fogyasztott gyümölcsök. Ezért is javasolja a már említett cikkben Sárga Diána dietetikus, hogy a manapság oly népszerű smoothie-kat tudatosan tegyék lassabban felszívódóvá. Például úgy, hogy azokat "tejszín, kókuszkrém, olajos magvak, chia mag, útifűmaghéj vagy korpa" hozzáadásával készítik el.

Júliusban külön is érdemes megemlékezni az áfonyáról: a szezonja e hónap elején indult és augusztus közepéig-végéig tart. Az energia-, illetve szénhidráttartalmát tekintve a meggy-szilva csoportba lenne sorolható, de nem ettől olyan jó a híre. Az inzulinrezisztencia, illetve a cukorbetegség megelőzésében is hasznos tápláléknak tartják, s ezt némely tudományos vizsgálat is megerősítette már. Így például az a The Journal of Nutrition folyóiratban négy esztendeje publikált angliai kutatás, ami mintegy kétezer nő adatait elemezve igazolta, hogy a bőségesebb flavonoid-fogyasztáshoz (e vegyületcsoportnak különösen jó forrásai a bogyós gyümölcsök) az inzulinrezisztencia alacsonyabb kockázata társul.

Ám a fekete áfonya más módon is segítheti az egészségmegőrzést. Nagyobb telepei a tölgyesekben, bükkösökben vagy a fenyőerdők szélén jó célpontjai a júliusi-augusztusi kirándulásoknak is, ahol a bogyók természetben jutalmazzák a túrázók erőfeszítéseit. (Aki inkább a helyben-kalandokat keresi, az akár egy erkélyen, dézsában is nevelhet magának áfonyacserjét. Vannak fajtái, amelyek nem nőnek magasabbra egy-másfél méternél, csupán a földjére kényes mindegyik: csak a savanyú talajokat bírják.)

Aki magának gyűjti vagy termeli az áfonyát, azt nem érhetik olyan kellemetlen meglepetések sem, mint amilyenre idén [2018] tavasszal bukkant egy Nagy-Britanniában végzett kutatás. Ott bő két tucatnyi, az üzletekben kapható áfonyás muffint megvizsgálva azt mutatták be, hogy az élelmiszeripar által kínált "egészséges ételeknél" olykor több a rejtett költség, mint az ígért hasznon. Például az oly jó hírű áfonyával készült süteményről nyugodtan gondolhatnánk, hogy sokkal jobb választás, mint egy klasszikus krémes-csokoládés nass. A vizsgálat azonban azt mutatta, hogy a minták többségében az áfonya valósággal fuldoklott a cukorban. Találtak olyan muffint is, amelynek egyetlen darabjában is több volt a cukor, mint egy felnőtt ajánlható teljes napi fogyasztása.

2018. július

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:00-17:00 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!