Költség-gyümölcs

Ilyentájt, nyár közepén különösen könnyű eleget tenni a táplálkozási tanácsadók ajánlásának, s naponta legalább 40-50 dkg zöldfélét fogyasztani - hiszen hatalmas a szezonális választék. Ám ahogy a Sárga Diána dietetikust idéző PharmaOnline felhívja a figyelmet: ilyenkor könnyű nagyokat tévedni is. Akár azzal, hogy mit választunk, akár azzal, hogy azt milyen módon vesszük magunkhoz.

Bármennyire is "egészséges ételek" a gyümölcsök, egyikük sem energiamentes. Emiatt a mértéktelen fogyasztásuk épp úgy felrántja a vércukorszintet, s tapasztja deréktájra a zsírt, mint az "egészségtelen" ennivalók. Abban azonban nagyok a különbségek közöttük is, hogy melyik mekkora terhet jelent a szénhidrát- vagy energiamérlegben. Vagy másképp: melyikből fér bele több egy napi kvótába?

Az egyensúlyt tartani a "tél gyümölcseivel" a legnehezebb: például 100 gramm datolya energiatartalma 300 kcal, s van benne 72 gramm szénhidrát. A különféle aszalványok, mint például a mazsola ugyanekkora adagja átlagosan 250 kalóriával és 60 gramm szénhidráttal fűti a szervezetet. Hozzájuk képest a banán szinte fitnesz-gyümölcs (105 kcal/ 24 gramm).

Szerencsére mifelénk a nyár sokkal könnyebb gyümölcsöket kínál. A legnagyobb szabadságot kínálók - például eper, málna, szeder, alma, görög- és sárgadinnye, kajszi, nektarin - száz grammonként csupán 30-45 kalóriát és 6-10 gramm szénhidrátot tartalmaznak.

Kicsit szűkebb marokkal indokolt mérni a következő csoportba tartozókat - meggy, körte, kivi, cseresznye, szilva -, melyeknél 50-60 kalóriával és 11-14 gramm szénhidráttal lehet számolni.

Külön érdemes említeni a szőlőt, ami sokáig van piacon, sokfelé könnyen elérhető, ám 75 kalóriás energia- és 18 grammos szénhidráttartalmával eléggé kilóg a sorból: a hazai gyümölcseink közül ezt a legkönnyebb "túladagolni". Csak a könnyű összevetés kedvéért: málnából vagy görögdinnyéből kétszer-háromszor annyi fér bele egy napi energia-, illetve szénhidrátkvótába, mint szőlőből.

Különösen becsapósak lehetnek a gyümölcsök mint "egészséges italok". Ezekkel - a rostok és vitaminok mellett szinte észrevétlenül - rengetek cukrot is bedönt az ember. A pürésítés pedig garantálja, hogy az jóval gyorsabban is szívódjon fel - nagyobbat lökve így a vércukorszinten -, mint a természetes formában fogyasztott gyümölcsök. Ezért is javasolja a már említett cikkben Sárga Diána dietetikus, hogy a manapság oly népszerű smoothie-kat tudatosan tegyék lassabban felszívódóvá. Például úgy, hogy azokat "tejszín, kókuszkrém, olajos magvak, chia mag, útifűmaghéj vagy korpa" hozzáadásával készítik el.

Júliusban külön is érdemes megemlékezni az áfonyáról: a szezonja e hónap elején indult és augusztus közepéig-végéig tart. Az energia-, illetve szénhidráttartalmát tekintve a meggy-szilva csoportba lenne sorolható, de nem ettől olyan jó a híre. Az inzulinrezisztencia, illetve a cukorbetegség megelőzésében is hasznos tápláléknak tartják, s ezt némely tudományos vizsgálat is megerősítette már. Így például az a The Journal of Nutrition folyóiratban négy esztendeje publikált angliai kutatás, ami mintegy kétezer nő adatait elemezve igazolta, hogy a bőségesebb flavonoid-fogyasztáshoz (e vegyületcsoportnak különösen jó forrásai a bogyós gyümölcsök) az inzulinrezisztencia alacsonyabb kockázata társul.

Ám a fekete áfonya más módon is segítheti az egészségmegőrzést. Nagyobb telepei a tölgyesekben, bükkösökben vagy a fenyőerdők szélén jó célpontjai a júliusi-augusztusi kirándulásoknak is, ahol a bogyók természetben jutalmazzák a túrázók erőfeszítéseit. (Aki inkább a helyben-kalandokat keresi, az akár egy erkélyen, dézsában is nevelhet magának áfonyacserjét. Vannak fajtái, amelyek nem nőnek magasabbra egy-másfél méternél, csupán a földjére kényes mindegyik: csak a savanyú talajokat bírják.)

Aki magának gyűjti vagy termeli az áfonyát, azt nem érhetik olyan kellemetlen meglepetések sem, mint amilyenre idén [2018] tavasszal bukkant egy Nagy-Britanniában végzett kutatás. Ott bő két tucatnyi, az üzletekben kapható áfonyás muffint megvizsgálva azt mutatták be, hogy az élelmiszeripar által kínált "egészséges ételeknél" olykor több a rejtett költség, mint az ígért hasznon. Például az oly jó hírű áfonyával készült süteményről nyugodtan gondolhatnánk, hogy sokkal jobb választás, mint egy klasszikus krémes-csokoládés nass. A vizsgálat azonban azt mutatta, hogy a minták többségében az áfonya valósággal fuldoklott a cukorban. Találtak olyan muffint is, amelynek egyetlen darabjában is több volt a cukor, mint egy felnőtt ajánlható teljes napi fogyasztása.

2018. július

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:00-17:00 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!