Gyógyító lassulás

A meditáció hatékony fegyver lehet a stresszcsökkentésben, ezt bizonyították magyar kutatók egy idén [2020] júliusban a Health Psychology Review szakfolyóiratban megjelent cikkükben. Ebben azt a több tucatnyi korábbi kutatást tekintették át, amelyek a meditáció hatását a kortizol stresszhormon szintjének/változásának mérésével tesztelték.

Azt jó ideje tudjuk, hogy a tartós stressz rossz hatással van a szervezet immunmechanizmusaira, valamint a szív- és érrendszerre. Ugyancsak régi tapasztalat, hogy a stresszhelyzetek rontják például a vércukorszint szabályozását is.

Az is ismert, hogy egyes betegségek esetén eleve magasabb a szervezetben a stresszhormonok jelenléte. Így például a 2-es típusú diabéteszhez is rendszerint magasabb vérkortizolszint társul.

Ezek a megfigyelések adták az áttekintő tanulmány értelmét. Ugyanis Koncz Ádám és munkatársai azt vizsgálták, hogy a meditáció stresszcsökkentő hatása érvényesül-e azoknál is, akiket a betegségük tesz különösen kiszolgáltatottá a stresszhormonoknak?

A vizsgálat eredménye kifejezetten biztató lett. Ugyan a mentális rendellenességgel küzdőknél nem észleltek jelentős változás, a gyulladásos betegségekben szenvedőknél, illetve a diabéteszeseknél kifejezetten erős volt a reakció. Ám ahhoz, hogy terápiás eszközként is komolyan számolhassanak vele, azt is fontos volt tisztázni, hogy mennyire tartós a meditációk hatása? E szempontból a tanulmány egészen különös eredményeket rögzített. E szerint a kortizoncsökkentő hatás nem halványult számottevően még jóval a megfigyelt meditációs időszak után sem. A szerzők megpróbáltak erre is adni egy lehetséges magyarázatot. E szerint egy néhány hetes meditációs programból lehet annyi stresszcsökkentési technikát tanulni, amennyivel már külön gyakorlatok nélkül is megkönnyíthetik az emberek az életüket.

Ezt - a tanulást előtérbe helyező álláspontot - látszik alátámasztani az is, hogy akik többször vettek részt meditációs gyakorlatokban, azoknál a kortizolszint-csökkenés is határozottabb volt. Úgy találták, hogy a 20 óránál hosszabb "beavatkozásokkal" lehet elérni a legjobb eredményt.

S hogy mit kell megtanulni, begyakorolni ehhez? Ahogy maguk a szerzők is írják: a meditáció nem egyértelmű fogalom, számos különböző iskoláját követik világszerte. Ám ezeken belül az "éberség" az egyik legelterjedtebb megközelítés. Az átvizsgált kutatásokban alkalmazott meditációs programok "túlnyomó többsége a napjainkban nagy népszerűségnek örvendő mindfulness (tudatos jelenlét) meditáción alapult. A mindfulness foglalkozások során a résztvevők a figyelmüket a jelen történéseire irányítják és annak ítélkezésmentes elfogadását gyakorolják" - magyarázzák a tanulmányban.

Aki ennél többet akar tudni róla, s esetleg ki is próbálná, begyakorolná ezt a stresszcsökkentő technikát, annak segít a Semmelweis Egyetem Mindfulness Központja. Sorvezetőként egy szabadon hozzáférhető, 12 részes videosorozatot tettek közzé, ami itt érhető el. Odakattintva Perczel-Forintos Dóra egyetemi tanár vezetésével lassulhatnak le az érdeklődők.

Forrás:
www.tandfonline.com

2020. augusztus

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat az alábbi napokon!
Hétfő, szerda, péntek: 10:00-15:00 között
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!