Csábítva támad a nyár

Minden amit a nyár erényeként szokás emlegetni, igényel némi extra-figyelmet a cukorbetegektől. Legyen az akár a napsütés, a vetkőztető meleg, a gyümölcsbőség, vagy éppen a több szabadidő, s vele a mozgáslehetőségek nagyobb gazdagsága.

Ezek mind arra ösztönöznek, hogy az ember lépjen ki a rutinjaiból. Ilyenkor a kedv és a lehetőség is jobban együtt van a kalandhoz, ami lehet, hogy csupán egy új étel kipróbálása, esetleg egy új sport, vagy akár egy új szerelem. Talán csak annyi a közös bennük, hogy bármelyik megkavarhatja az ember vércukor-szabályozását. Emiatt indokolt lehet ilyenkor gyakrabban mérni, s jobban figyelni az apróbb testi jelekre is.

Utóbbi nem könnyű, mert a hőség önmagában is erősen próbára teszi az embert. Olykor jó lenne mindent ledobni, de a diabéteszes bőr különösen óvandó a napégéstől vagy más, akár apró sérülésektől, melyek egy-egy fertőzés kiindulópontjai lehetnek. Így a sapka, a lazán árnyékoló ruha, a cipő, a napszemüveg még kánikulában is hasznos és szükséges viselet.

Ilyenkor természetesen nő a folyadékszükséglet is, ám a szomjúságérzet ezt nem mindig jelzi megfelelően. Ebben az a veszély, hogy már csekély folyadékhiány is rontja az anyagcserét, a vér növekvő cukorszintje pedig még gyorsítja is a kiszáradást. Ezt az önmagát gerjesztő folyamatot a tudatos ivással lehet megakasztani. Úgy tartják, már 26-27 fok felett indokolt az ütemes - inkább az eltelt negyedórákra, semmint a szomjúságérzetre figyelő - folyadékfogyasztás.

A pótlásra legjobbnak a vizet tartják, mivel nem jár vele "kalóriateher". Ám az ásványvizeknél is megfontolandó a különféle forrásokból származók váltogatása. Azzal tehető kiegyenlítettebbé, arányosabbá a bennük oldott makro- és mikroelemek bevitele. Ez különösen akkor érdekes, amikor egy nyári napon, a szokásos 1,5-2 helyett akár 3-4 liter folyadékot is elfogyaszt az ember.

A többi innivalóval általában több a baj, mint a vízzel. Az említett mennyiségben még az olyan "egészséges italok" is kalóriabombaként hatnak, mint a tej, vagy a valódi gyümölcslevek. Például 1,5-2 liter hideg, sovány tej, amit meginni nem is olyan sok egy nyári délután, a maga 800-1000 kalóriájával önmagában is fedezi a teljes napi energiaszükséglet felét-harmadát. Ugyanennyi frissen facsart narancslével - bármilyen csábítóan sok is benne a rost és a vitamin - nagyjából ugyanilyen eredményre jutunk. A cukros üdítőkről már beszélni sem érdemes. A kávé, a tea, meg az alkoholos italok pedig vízhajtóként működik, így hidratálásra nem igazán alkalmasak. Bár ez valamelyest az arányokon is múlik: a nagyon híg (vagy tejes) hosszú kávék, meg az igen laza fröccsök több folyadékot visznek be, mint amennyit kihajtanak.

A vízivás "unalma" ellen küzdeni azonban lehet másképp is: a friss zöldségek nyolc-kilenc tizede víz. A dietetikusok úgy számolnak, hogy egy tányér saláta elfogyasztása kivált egy pohár vizet is.

Az okos otthoni étlapszerkesztés más módon is segíthet. A leves az ember jó barátja: táplál és hidratál:) Ráadásul hidegen és forrón is képes hűsíteni. A nyár pedig ontja azokat az alapanyagokat, amelyekből könnyű és változatos leveseket lehet főzni.

S még csak igazán főzni sem kell! A kefir és a joghurt - egy kis segítséggel - nyersen is lehet önálló fogás. Például a kefirből remek hideg uborkaleves készülhet, ahogy a joghurtból teljes értékű desszert az éppen elérhető friss gyümölcsökkel. Ezek is mind-mind kiváltanak egy-két pohár vizet! Ráadásul a valódi gyümölcsös joghurt - nem a gyárilag szétcukrozott változata - jó alternatívája lehet az ipari fagylaltoknak, jégkrémeknek is. A próbálgatáshoz elég a joghurt, a beledarabolt gyümölcs meg egy jégszekrény. S ha tetszik, lehet a produkciót fejleszteni fűszerezéssel, meg turmix- vagy fagylaltgép bevetésével is.

Bármilyen nagy áldás is a sokféle nyári gyümölcs, okosan kell válogatni közöttük. Némelyikben annyi a cukor, hogy az még süteményben is sok lenne. Általánosságban az mondható, hogy amelyiknek nagyobb a víztartalma, azt szabadabban lehet fogyasztani. A skála barátságosabb vége felé találjuk az epret, málnát, szedret, ribizlit, almát, meg a görögdinnyét, ezekből 100 grammban 30-35 kcal energia (illetve 6-7 gramm szénhidrát) van. A kajszi, a körte, a cseresznye már több önmegtartóztatást kíván (45-60 kcal, 10-14 gramm). Mifelénk a gyümölcsök nehézbombázója egyértelműen a szőlő (75 kcal, 18 gramm). Ám még annak is csak alig feleakkora a kalóriasűrűsége, mint egy átlagos fagylalté.

2019. május

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:30-16:30 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!