Az alvás dicsérete

Most, hogy elindult a nyári időszámítás, sokan annak örülnek, hogy még több program fog beleférni a nappalaikba. Míg mások inkább arra figyelmeztetnek, hogy a "nyugati ember" már így is túlpörgött, jobb lenne lassítani, megpihenni, nagyokat aludni. A The Washington Post ez év elején felidézte, hogy a Gallup közvélemény-kutató adatai szerint az amerikai felnőttek míg 1942-ben még napi 7,9 órát aludtak éjszakánként, 2013-ban már csak egy jó órával kevesebbet. Az Atlantában székelő CDC prevenciós ügynökség 2016-os adatai szerint a felnőttek több mint harmada kevesebbet alszik a számára kívánatos napi 7 óránál. Ennek apropóján emlékeztettek arra is, hogy a javasoltnál rövidebb éjszakai pihenés növeli például az elhízással, a cukorbetegséggel, a magas vérnyomással, valamint a koszorúér-betegséggel kapcsolatos halálozások kockázatát.

Ráadásul - mint egy friss kutatás igazolja - az alvás kényes jószág, fontos a ritmusa is, nem elég csak "úgy átlagban" kiszolgálni vele a szervezetet. Az Index idézte a minap azt a Current Biology folyóiratban megjelent tanulmányt miszerint a hétvégi pótlások, pluszpihenések sem óvnak meg az alváshiány ismert következményeitől. Legyen szó akár az inzulinrezisztencia növekedéséről, akár az elhízásról. A Coloradói Egyetem kutatói három csoport élettani jellemzőit vetették össze. Az egyikben a résztvevők "szabályosan aludtak", azaz legalább napi 7 órát, a másikban átlagosan csak 5-öt, míg a harmadikban ugyancsak éjszakáztak, de az elmaradt pihenést megpróbálták behozni a hétvégén. Ám az utóbbiak e kompenzációtól semmivel sem lettek egészségesebbek, sőt az ő inzulinreakcióik lettek a legrosszabbak, alighanem a napjaik teljes ritmustalansága miatt.

A kutatások egyre többet tárnak fel abból a mechanizmusból is, amivel a jó alvás védi az egészséget. Ennek az egyik legújabb mozaikját a Harvard Egyetem kutatói azonosították. Mint a Nature című folyóiratban beszámoltak róla: feltártak egy olyan folyamatot, amelyben egy agyi hormon kontrollálja a gyulladásra hajlamos sejtek termelődését a csontvelőben, s ezzel védi az érrendszert a meszesedéstől, az artériák megkeményedésétől. Ha az alvás jó és mély, akkor ez a folyamat működik, ha a szakaszos vagy felületes, akkor viszont akadozik, így az érvédő hatása sem tud érvényesülni.

Egy másik friss kutatás a vérnyomás és az alvásritmus között talált közvetlenebb összefüggést. Az Amerikai Kardiológusok Társasága idei [2019] tudományos tanácskozásán mutatták be azt a tanulmányt, ami erősen kiáll a sziesztázás szokása mellett. Manolis Kallistratos és munkatársai ugyanis azt mutatták ki, hogy a rendszeres délutáni - mintegy órányi - alvás körülbelül olyan mértékben csökkenti a vérnyomást, mint általában a só- vagy az alkoholfogyasztás javasolt visszafogása. Ez mérsékli a szívroham esélyét, illetve így kevesebb gyógyszer szükséges a magas vérnyomás szükséges csökkentéséhez. Ezért ajánlják is, hogy aki teheti, építse be napirendjébe a sziesztát. A szabadabb nyári időszak akár alkalmas is lehet ennek tesztelésére. Csak ne a napon tegyék!

2019. április

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:30-16:30 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!