Asztali ösztönzés

Régóta tudjuk, hogy a rostszegény étkezés ezernyi baj forrása, ennek ellenére már a gyerekek is sokkal kevesebb zöldséget, gyümölcsöt esznek a kívánatosnál. Ez a szokás pedig később már nehezen változik, s kiprovokálója lehet a diabéteszen túl is számos betegségnek. Az Egészségfejlesztés folyóirat most három olyan idei [2019] tanulmányt is idéz a világból, amelyek a növényevés sikeres népszerűsítésének titkát próbálták megfejteni.

Az Amerikai Egyesült Államokban az egészségtelenül csekély zöldség- és gyümölcsfogyasztás okán azt vizsgálták, hogy árcsökkentéssel vagy médiakampánnyal lehetne-e hatékonyabban javítani e helyzeten? A meglehetősen bonyolult modellszámításokkal arra jutottak, hogy egy 1 éves médiakampánnyal 7 százalékkal lehetne növelni a zöldség-gyümölcsfogyasztást, s azzal mintegy 18.600 szív- és érrendszeri halálesetet lehetne megelőzni. (Egy 15 évig tartó kampánnyal pedig háromszor annyi életet vélnek megmenthetőnek.) Ezzel szemben egy 10%-os árcsökkenés 14%-kal növelné a zöld-fogyasztást, ami 153.300 haláleset megelőzéséhez lenne elég. Míg egy 30%-os árcsökkenés 42%-kal bővítené a zöldfélék iránti keresletet, amivel már közel félmillió életet lehetne megmenteni. A kutatók mindebből - nem meglepő módon - azt szűrték le, hogy bár a propaganda és az árpolitika is javíthat az emberek táplálkozásán, az utóbbival sokkal több eredményt lehetne elérni.

Egy ennél egyszerűbb és olcsóbb beavatkozás, az iskolai gyümölcsprogram hatásait norvég kutatók vizsgálták. Azt nézték meg, hogy ha a gyerekek az iskolában kapnak ingyen zöldséget vagy gyümölcsöt, az változtat-e rövid, illetve hosszú (15 éves) távon a fogyasztási szokásaikon? Esznek-e ők ennek hatására több zöldfélét, illetve kevesebb egészségtelen rágcsálnivalót, mint azok, akik kimaradtak a programból? A kísérletük eredménye nem bizonyította, hogy egy ilyen zöldségpromóció érdemben javítaná a fiatalok étkezési szokásait. A zárótanulmány szerzői e mellett azt is leszűrték, hogy efféle korrekció csak akkor lehet sikeres, ha abba a szülőket is bevonják, s azt az otthoniak is támogatják.

Egy harmadik kísérlet nem egyszerűen csak a hozzáférést javította, hanem a kínálás hatékonyabb eszközeit is kutatta néhány észak-walesi általános iskolában. Olyan trükköket próbáltak ki, amelyektől remélték, ezek hatására gyakrabban választják a zöldséges-gyümölcsös fogásokat a gyerekek a menzán.

Mindenek előtt átcsoportosították az ételeket a pultokon: a gyerekek keze ügyébe tették a zöldféléket, s a nagyobb gyümölcsöket egyből fogyasztható darabokra is bontották. A favorizált fogások feltűnő, illetve vicces neveket kaptak, így kínáltak tüsszentés elleni zöldborsót, dinoszaurusz-takarmányként ismert brokkolit, s szupererőt hordozó mandarint is. A zöldféléket emellett színes poszterekkel, rajzfilmfigurákkal is reklámozták, s az étterem személyzete is bátorította e fogások választását. Ahol volt rá lehetőség, ott az ételek sorrendjével is trükköztek, s a zöldséget még az előétel, illetve a keményítőt tartalmazó köret előtt kínálták, a gyümölcsöt pedig a desszertet megelőzően.

Három hét után vizsgálták az elért eredményt, s azt találták, hogy a kísérletben résztvevő diákok kereken 47%-ának nőtt a gyümölcsfogyasztása. A korábban keveset, illetve többet fogyasztókra egyaránt hatottak a kipróbált ösztönzők. Ám a zöldségeket így sem sikerült sokkal kívánatosabbá tenni, azokat az új körülmények között sem választották lényegesen gyakrabban a diákok. Ennek ellenére az ételek "tolakodóbb tálalása", illetve a "megszemélyesítésük" máshol is olcsó és hatásos eszköznek bizonyulhat. Ezek nem csak a menzákon és az iskolai büfékben, hanem a családi asztaloknál is segíthetnek megbarátkoztatni a kicsiket az egészségesebb menükkel.

2019. december

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat az alábbi napokon!
Hétfő, szerda, péntek: 10:00-15:00 között
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!