Agy-fitnesz

Számos kutatás foglalkozik azzal, hogy mi módon lehet lassítani vagy megállítani a szellemi teljesítőképesség időskori romlását. Ezek eredményei különösen fontosak a cukorbetegek számára, ugyanis azt régebb óta tudjuk, hogy diabétesz megágyaz sok más mellett a demenciának is. Például egy a 2015-ös Európai Diabétesz Kongresszuson bemutatott vizsgálat arra jutott, hogy a súlyos hipoglikémia és a tartósan magas vércukorszint egyaránt okolható a nagyobb demencia-rizikóért. Az ezt felidéző OTSZ Online további tapasztalatokra is utal, melyek szerint még kifejlett cukorbetegség sem kell az Alzheimer-kór kialakulásának nagyobb kockázathoz. Elég ahhoz a "még elfogadhatóan" magasabb vércukorszint, vagy az inzulinrezisztencia is.

Az időskori elbutulás eléggé fenyegető ahhoz, hogy az elkerülésére esetleg alkalmazható kisebb eredmények is nagyobb figyelmet érdemeljenek. Különösen szerencsések azok a praktikák, amelyek a jelenlegi, a járványvédekezés miatt kényszerűen beszűkült életterekben is használhatók. Éppen egy ilyenre hívták fel a figyelmet néhány hónapja az Edinburghi Egyetem tudósai. A Science Daily tudományos portálon megjelent ismertetés szerint ők a 70-es éveikben járók egy csoportjának sorsát követték kereken egy évtizedig. Azt találták, hogy akik rendszeresen játszottak (nem digitális) játékokat, azok jobb teljesítményt értek el a különböző gondolkodást igénylő, illetve memóriateszteken. S ami igazán jó hír: kiderült, soha sincs túl késő elkezdeni kártyázni, sakkozni, rejtvényt fejteni... Ugyanis azoknál is lelassult a szellemi teljesítmény romlása, akik csak 70 éves koruk után kaptak rá az észjátékokra.

Ugyancsak segíthet a már kezdődő bajok elleni küzdelemben is az a kutatási eredmény, amelyről 2018 végén számoltak be a Neurology című folyóiratban. A észak-karolinai Duke Egyetem munkatársai olyan 55 évesnél idősebb embereket vizsgáltak, akiknél még ugyan nem jelentkezett a demencia, de már kicsit megkopott a gondolkodásuk. Csoportokra osztották őket. Az egyiket a magasvérnyomásosoknak ajánlott DASH-diétára fogták. Egy másikkal rendszeresen végeztettek egy kis testmozgást. A harmadikban kombinálták ezt a kettőt. Míg a negyedik volt a kontrollcsoport, ők csak rendszeres egészségügyi felvilágosításban részesültek. Hat hónap elteltével vizsgálták a résztvevők szellemi teljesítőképességének változását. A "sportos" csoportnál határozott javulást találtak, a csupán diétázóknál nem változtak a kognitív funkciók, ám a sport és a diéta együtt kiemelkedően a legnagyobb szellemi teljesítménynövekedést eredményezte. Mint a tanulmányt bemutató OTSZ Online írta, az eredményt megpróbálták életévekben is kifejezni. Így azt mondhatjuk, hogy míg a kontrollcsoport tagjainak agya a 6 hónap alatt fél évet öregedett, addig a mozgó-diétázó résztvevőké 8 évet fiatalodott. A kísérletben résztvevők átlagéletkora 65 év volt, vagyis azt is leszűrhetjük, hogy sosincs késő az agytréninghez. A séta, a kerékpározás (akár most egy szobabiciklin is), meg a józanabb étkezés igen-igen sokáig alkalmazható "edzésmódszer".

Forrás:
www.sciencedaily.com
www.n.neurology.org

2020. május

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat az alábbi napokon!
Hétfő, szerda, péntek: 10:00-15:00 között
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!