A nyúlon túl

Gyakran terheli a Húsvétot követő napokat keserű önvizsgálat is. Az ünnep szinte kiprovokálja mértékvesztést. Legyen szó akár evésről, akár ivásról, minden együtt van a megingáshoz: a jó társaság, a vendégjárás, meg a tradíció sem segít. Olyan ez mint a Karácsony, csak sokkal veszélyesebb. Itt a hagyománynak kifejezetten lényege, hogy az emberek hosszú böjt, önmegtartóztatás után szabadulnak rá a gazdagon terített asztalra.

Nem csoda, ha utána napokba telik, míg rendbe jönnek. Különösen nehéz lehet a rehabilitáció azoknak, akik valamely újévi fogadalmukat bukják el ilyenkor. Bár ők némi büszkeségre is találhatnának okot, hiszen a szilveszteri fogadkozásokból fakadó életreformok legtöbbje már január-februárban kudarcba fullad. Aki április végéig tudta tartani magát az évnyitó elhatározásához, annak az esete aligha reménytelen.

Egyébként azzal, hogy idén a Húsvét az egyik lehetséges legkésőbbi időpontra esett, sokaknál összecsúszhatott az ünnep utáni és a nyár előtti önvizsgálat is. Április vége amolyan szakaszhatár: bár még tavasz van, de az emberek inkább már előre tekintenek. Ez megint a készülődés ideje. A Google statisztikájának tanúsága szerint ezekben a hetekben határozottan megugrik a fogyókúra-módszereket keresők érdeklődése is. Legtöbben már a strandra gyúrnak. A még egészségesnek tartott - mert még utóbb is könnyen megtartható - heti 0,5-1 kg-os tempóban is le lehet adni 6-8 kilót a szezon derekáig. S ha ettől az ember még nem is feltétlenül fér bele újra az érettségiző ruhájába, ennyi túlsúly ledobása már igencsak számít. Meglátszik, mások is észreveszik, s a szervezet is fellélegzik. Az önbecsülésnek pedig nem is kell jobb dopping. Persze a tudatos evés, s hozzá egy kis mozgás, hogy ne főleg az izmokat apassza a kalóriamegvonás, most sem kíván csekélyebb eltökéltséget mint januárban, vagy éppen szeptemberben.

A körülmények azonban lényegesen kedvezőbbek. Sokkal több és többféle zöldség, gyümölcs kínálja magát, ilyenkor a legegyszerűbb próbálgatni a mediterránnak nevezett étrendet. A hosszabb nappalokban több program is fér el. Be lehet szorítani egy kicsivel több játékot, mozgást. Annál is inkább mert jó időben könnyebb kijönni a lakásból, felállni a fotelből. Hív a kert, az erdő, a közeli uszoda vagy a távolabbi tenger. Most aztán tényleg nem kell fitneszbérlet ahhoz, hogy valaki rendszeresen és jólesően leizzadjon!

Aki a "strandszépségversenyeknél" messzebbre tekint, az is jókor szövögethet terveket ilyenkor. A szokásos szilveszteri fogadalmakat követő zord téli hónapoknál sokkal alkalmasabb a kisebb-nagyobb életmód-korrekciókra is a most következő időszak. Különösen azok számára, akik megtehetik, hogy hosszabb-rövidebb időre szabadságra mennek, s az alatt akár teljesen új ritmust is adnak az életüknek. Amit aztán - ha bevált - a vakáció után már erősen motiváltan próbálhatnak átmenteni a köznapokba is.

A nyári kísérletezés a cukorbetegeknek is nagy lehetőség, még ha tőlük több óvatosságot is kíván. Az új napirend, az új ételek, az új sportok kipróbálása indokolja, hogy nagyobb figyelemmel ellenőrizzék magukat, gyakrabban mérjenek vércukrot. Így a kísérletek "kiértékelése" is könnyebb lesz: jobban fogják érteni, hogy az egyes újdonságokra miként reagál a szervezetük.

Persze a Húsvét utáni önvizsgálat szólhat arról is, hogy aki már többször belebukott, az próbálkozzon-e tovább? Kockáztassa-e meg az esetleges újabb kudarcot? Van olyan, hogy valami nem megy - kell-e azt erőltetni?

Egy megfontolást biztosan megér, különösen, hogy a nyereség nagy, s most kifejezetten kedvezőek a körülmények is. Sokan a cukorbetegség kialakulását, míg mások - akik már benne vannak - pedig a diabétesz szövődményeinek jelentkezését odázhatják el azzal, ha időben változtatnak az egészségüket romboló rutinjaikon.

A szokásokon változtatni a legnehezebb. Kérdezzék csak a leszokott dohányosokat: némelyikük az elbukott kísérletek akár tucatjairól is beszámolhat! És mégis végül sokan célba érnek. Az életmód-korrekciókban talán nem is a centik, a leadott kilók, az el nem szívott cigaretták a legfontosabbak, hanem a törődés, a figyelem, egy kis önszeretet. Ha ez megvan, akkor már lehet a módszereket próbálgatni, cserélgetni, míg valamelyik sikerre nem vezet. De az is lehet, hogy csak a lépéseket kell rövidíteni, egyszerre apróbb célokat kitűzni, amelyek elérése aztán további erőt adhat.

Az is sokat segíthet a továbblépésben, ha egy-egy kísérletből legalább egy új hasznos szokást sikerül megtartani. Lehet az a rendszeres, nyugodt reggelizés - aminek bevezetésére talán nincs is jobb alkalom, mint egy vakáció. Vagy az ebéd utáni séta, ami megbízhatóan fékezi a vércukor-ingadozást. Esetleg bevásárlólisták rendszeres írása-használata, melyek a józanság erős támaszai lehetnek az élelmiszerboltok színes-szagos polcai között is. Vagy a napi testsúlyellenőrzés és az adatok naplózása. Ugyan még az 50-80 dekás napi ingadozások sem jelentenek semmit, de a tendencia, az adatokból kirajzolódó görbe már megbízhatóan mutatja: jó úton járunk-e? A görbe léte pedig már önmagába is igazolja: elindultunk.

2019. április

bottom-right-corner
Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat
munkanapokon, 8:30-16:30 között!

06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Instant, Softclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
Az Accu-Chek Connect orvostechnikai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.
A Bluetooth® szómegjelölés és logók a Bluetooth SIG, Inc. tulajdonában álló bejegyzett védjegyek, és a Roche által történő használatuk engedély alapján történik.

E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások Magyarországon kívül másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban a Magyarországon kívül érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

Töltse le még ma a DKP applikációt az App Store-ból vagy a Google Play Áruházból!

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!