Szervizkönyv a gyerekhez

Javítási útmutató készült az egészségtelenül fejlődő gyerekekhez. A Magyar Diáksport Szövetség és a Magyar Dietetikusok Szövetségének kiadványát ugyan tavasz óta terjesztik az iskolákban, de mostanra a legilletékesebbek, a szülők is szabadon hozzáférhetnek: letölthetik a internetről.

A szerzőket a diákok országos teljesítmény-felmérése, az úgynevezett NETFIT eredményei szembesítette azzal, hogy - miként fogalmaztak - „a fiatalok fittségi állapota tragikus". Sokuk már túlsúlyos, gyenge az állóképessége, fejletlen a vázizomzata, vagy éppen a hajlékonysága kritikán aluli. E fogyatékosságok nem csupán esztétikai vagy sport-problémák, hanem pontosan jelzik, hogy ezeket a gyerekeket sokkal jobban és korábban veszélyeztetik a klasszikus civilizációs népbetegségek. Ők a diabétesz, a magasvérnyomás, meg az érbetegségek első számú fenyegetettjei. Sőt számos életmódfüggő rákbetegség "megalapozása" is így kezdődik már kisgyermekkorban.

A kereken három éve kezdett iskolai felmérések kiszűrik azokat, akiknek a fittsége valamilyen szempontból fejlesztésre szorul. A „Fitten, vidáman” című füzet pedig konkrét módszereket ad a szülők kezébe az egyes hiányosságok célzott kijavítására. Természetesen nagy terjedelemben foglalkozik az egészséges táplálkozással, hiszen e nélkül a túlsúllyal, a testzsírarány-problémákkal lehetetlen eredményesen megküzdeni. Ugyanakkor beszélnek arról a speciális problémáról is, hogy a kamaszokat nem csak a "túlevés", hanem az indokolatlan kalóriamegvonás is veszélyezteti. A bizonytalan önértékelés, a testkép miatti aggodalmak nagyon sok tizenévest hajszolnak ésszerűtlen "fogyókúrákba". A sokszor ezekkel járó hiányos, egyoldalú táplálkozás aztán vezethet fejlődési-, menstruációs- és táplálkozási zavarokhoz, vagy a későbbiekben jelentkező csontritkuláshoz. Egy hazai felmérés szerint a 11-17 éves diákok negyede már próbálkozott súlya csökkentésével. Ez indokolja, hogy a szülők kifejezetten figyeljenek a táplálkozási zavarok kezdeti jeleire, ami lehet akár a mániákus kalóriaszámolgatás is. Vélhetően a túlsúllyal való megküzdésre is igaz, hogy a gyerek akkor van a legnagyobb biztonságban a szélsőségektől, ha a családja is vele tart az életmód-korrekcióban.

A „Fitten, vidáman” igazi érdekessége a mozgással foglalkozó rész. Ez az, ami miatt azok az idősebbek is haszonnal forgathatják, akik nem a gyereket akarják megacélozni, hanem a saját hátfájásukat, kifulladásukat, ízületi merevségüket szeretnék orvosolni nagyon egyszerű házi eszközökkel.

E tanácsadó nagy erénye, hogy nem ezt mondja "menj és sportolj! mozogj többet!", hanem konkrét gyakorlatokat javasol egy-egy probléma korrigálására. Például a vázizomzat erősítésére, aminek gyengesége a gyerekeknél még csak rossz jövőt ígér, a szüleiknél, nagyszüleiknél viszont már napi panaszokat okoz. Egy iskolában vagy a munkahelyen ülni egész nap ugyanolyan teher, amit a vázizmoknak kellene elviselniük úgy, hogy közben a gerinc minden görbületét a helyén tartják. Ha ehhez gyengék, akkor jön a rossz testtartás, megbomlik a teherhordás egyensúlya. Az pedig hozza a helyi túlterheléseket, a görbülő hátat, a vállak és a fej előre esését, a mellkas beszűkülését, azzal meg fogy a levegő is a tüdőből, elől zsugorodnak az izmok, hátul meg nyúlnak, gyengülnek, s aztán fáj, elmerevedik hol a derék, hol a nyak, hol meg az egész hát... Ez az, amiért a gyerekeknek szánt vázizomerősítő-gyakorlatokat érdemes a többi családtagnak is megtanulnia. Meg persze azért is, mert minden többletizom kincs bármely életkorban. Ha már a korunk miatt nem is kell naponta hegyeket megmozgatnunk, még akkor is javítja a glikémiás kontrollt: a több izom több üzemanyagot, több glükózt tud egyszerre felvenni a vérből, s ezzel máris csökkentheti a vércukorszint kilengéseit.

Ugyancsak korfüggetlen tanácsokat olvashatni arról is, hogy miként lehet akár "nulláról" elkezdeni az állóképességet javító mozgást, s mikor, hogyan érdemes növelni a terhelés?

A hajlékonyságot javító gyakorlatokkal pedig az idősebbek még látványosabb sikereket is érhetnek el, mint a fiatalok. Az életkor előrehaladtával általában ugyanis - hacsak nem teszünk tudatosan ellene - csökken az ízületek lazasága, már csak szűkebb mozdulatokat engednek. Ahol meg nincs terhelés, ott az izmok is sorvadnak - önmagát erősítő folyamat ez. Ha pedig az ízületek már nem eléggé mozgékonyak, akkor idősebb korban több az elesés, a törés, viszont nagyobb erőfeszítést kíván, s amiatt kevesebb is lesz a napi mozgás. Annak hiánya pedig rontja a keringést, az anyagcserét, lopja az életet. Tinédzserként ezt a legnehezebb előre látni.

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat!
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!