Akciós vakáció

Sokaknak még a nyári szabadság is komoly stresszforrás. Már a tervezés is rengeteg egyeztetést kíván - hogy mindenkinek jó legyen, s minden beleférjen -, aztán meg elrohan az a pár nap, s az ember úgy érzi, nem pihent semmit :(

Korábban Cseke Hajnalka pszichológus beszélt arról a Világgazdaságnak, hogy szervezetünknek legalább három hét kell a feltöltődéshez, mert az elsőt eleve elviszi az átállás a megszokott rutinokról a pihenésre, s csak aztán következik az igazi kikapcsolódás. De hányan vannak, akiknek ilyen-olyan okokból esélyük sincs egyszerre három hétnél hosszabban kiszakadni a napi hajtásból? S van-e egyáltalán mód pusztán két-három hét alatt annyit javítani egy ember életén, hogy az aztán hónapokig kamatozzon?

Egy a minap publikált brit kutatás arra utalt, hogy a rövidebb szabadság is lehet nagy kincs, ha jól használják. A British Medical Journal-ban ismertetett tanulmány kereken negyedmillió ember sorsát követve azt vizsgálta, hogy milyen haszna van annak, ha valaki kerékpárral vagy gyalog jár munkába. Érdeklődésüket az a tapasztalat tette különösen indokolttá, hogy míg sok ember a szabadidejébe nehezen illeszti be az életmentő, rendszeres mozgást, addig a napi rutinjába beépítve könnyebben elfogadja azt.

A megfigyelés látványos eredményt hozott: a (legalább részben) kerékpárt használók halálozási esélye - az egyéb különbségek kiszűrése után is - mintegy 40 százalékkal alacsonyabb, mint azoké, akik gépjárművel járnak dolgozni. E mögött a rák- és a szívmegbetegedések lényegesen alacsonyabb arányát is kimutatták. A gyaloglásnak is látszott haszna, de azt csak azoknál tudták igazolni, akiknek számottevőbb utat kellett megtenniük a munkahelyükig.

Egy két-három hetes szabadság alatt ugyan nem lehet lefogyni, megizmosodni, teljes életmódot váltani, de arra éppen elég, hogy egy-egy változtatást teszteljen, begyakoroljon az ember. A kötetlenebb napirend több próbálkozást enged. Az elkésés kockázata nélkül lehet biztonságos és biciklivel is jól járható útvonalakat keresni, miközben az is kiderülhet, ül-e még úgy az ember a nyeregben, mint régen?

Akinek ugyancsak kevés a napi mozgása, ám még a két kerék is sok neki, az is fordíthat az életén egy szabadságnyi idő alatt. Ha csak annyit tesz, hogy minden napot egy olyan kis futással (gyors sétával) zár, ami már jól megizzasztja, már két-három héten belül tapasztalhatja, hogy kicsit javul a légzése, s napról-napra egy picit többet bír. Nagyon nagy élmény ez különösen azoknak, akik az idősödéssel folyton azt érzik, hogy számukra minden egyre nehezebb, s csak fogy az erejük. Egy kurta vakáció is elég ahhoz, hogy megtapasztalják: legtöbbször van visszaút. Ha pedig rátaláltak, akkor annak a mindennapi munka mellett is könnyebb lesz helyet szorítaniuk.

De nem is kell feltétlenül megizzadni ahhoz, hogy sikert hozzanak a rövid nyári "életmódkísérletek". Például, ha valaki arra szánja rá magát, hogy kibújva a menzák és munkahelyi szokások béklyójából megpróbál egy darabig tudatosan, hozzáadott cukor nélkül létezni, már a második-harmadik héten számíthat változásra. Érzékenyebb lesz az ízlelése, sokkal több árnyalatot fog érezni, s kevésbé lesz igénye a természetellenesen édesdús italokra, desszertekre. (Utóbbi különösen nagy segítség lehet, ha majd vissza kell térni a napi robotba az olykor idegőrlő kollégák és főnökök közé.)

Persze a vakációnál gyakran kérdés, talán vitaok is némely a családban, hogy a pihenés akkor jó-e ha élménydús, mozgalmas próbákkal tölt fel, vagy akkor igazán üdvös, ha lényege a teljes leengedés? El ugyan nem dönti, de érdekes adalékot ad ehhez a A PLOS Computational Biology cikke, amiből minap a MedicalOnline idézett. Ott arról a tudományos felismerésről számoltak be, hogy például az óvatosság és a lustaság, amit eddig stabil személyiségjegynek gondoltak, nem is annyira állandó. Az, hogy az ember miként értékeli a kockázatokat, mit gondol egy-egy eredményről, hogy az megéri-e a szükséges erőfeszítést, elég erősen függ a közvetlen környezetének a viselkedésétől.

Mit jelenthet ez egy nyári szabadságnál? Azt, hogy a családon belül a kísérletezés, az erőfeszítés egy új életváltozat kipróbálására ugyanolyan ragályos lehet, mint a lustaság. S persze azt is, hogy nagyon sokat tudunk segíteni szeretteinknek, ha a közös vakációk alatt támogatjuk őket, s velük tartunk, amikor megpróbálnak kilépni a komfortzónájukból.

Kérdése van? Hívja ingyenes zöldszámunkat!
06-80-200-694

Az Accu-Chek Active, Performa, Softclix, Multiclix eszközök és tesztcsíkok gyógyászati segédeszközök.
Az Accu-Chek Smart Pix leolvasó készülék információ technológiai eszköz.
A Bio-Króm-DIA 60x tabletta étrend-kiegészítő.


E honlapon olyan termékinformációk találhatók, amelyek széles közönségnek szólnak; előfordulhat, hogy ezek a termékinformációk vagy részletes leírások az Ön országában másként nem hozzáférhetőek, illetve nem érvényesek. Kérjük, vegye figyelembe, hogy semmiféle felelősséget nem vállalunk azért, hogy Ön esetleg olyan információhoz jut, amely nincs összhangban az Ön országában érvényes jogi eljárásokkal, szabályozással vagy gyakorlattal.

a kockázatokról olvassa el a használati Útmutatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát!